Tanulás otthon – bepillantás egy családi otthonba

A Búzaszem Iskolába járó, negyedikes Lehotkai Ádám azzal vétette magát észre az iskolán kívül is az elmúlt hetekben, hogy elkezdett YouTube videókat gyártani az osztálytársainak „LÁda mesterkonyhája” címmel. Az első rész „Tejbegrízkészítés karantén idején. Gyorstalpaló kicsiktől kicsiknek” címmel jelent meg, majd a sorozat a bundás kenyérrel folytatódott, s várhatóak a következő részek is.

Gondoltuk, megnézzük az alkotót és családját. Amikor látogatást tettünk náluk, pezsgő „iskolai” életbe csöppentünk. Most minden a tanulásról szól – csak kicsit másként.

Nemrég naposcsibéket vásároltak, de ezt a befektetést is Ádám számításai alapozták meg. Édesapja biztatására kiszámolta ugyanis, hogy mennyibe kerülnek a csirkék, mennyit kell rájuk költeni, s mennyibe kerülne a tojás, ha a boltban kellene megvenni, s ezek összegzéseként megéri-e csibéket nevelni. Ádám osztott-szorzott, s a csirkék a szülői tárgyalások eredményeként megérkeztek. Testvérével, a második osztályos Nórival közösen gondozzák a csibéket. S várják, hogy a jércék tyúkká nőjenek, tojást adjanak. S így különös értelmet kapott az „Anyám tyúkja” vers is, amelyet Nórinak kellett megtanulnia. A csirketartás gazdasági számításai persze folytatódnak, Ádám állandóan ellenőrzi az eredményeket, hogy beváltak-e a számításai. Életiskola.

S persze közben zajlik a búzaszemes iskolaélet. A szülők valamelyest segítenek nekik, de a gyerekek viszonylag önállóan tanulnak. Napirendet alakítottak ki, hogy legyen kerete az életnek, s ez segít abban is, hogy elvégezzék a feladatokat. A Búzaszemben új online órarend született. A feladatokat pedig a tanárok a Google tanterem szolgáltatással adják ki. Ez egyszerű és könnyen kezelhető.

A búzaszemes felsősöket sem terhelik túl online feladatokkal. Általában legfeljebb napi 1-2 online órájuk van. De az alsósoknál ez a szám még kevesebb. Mihály bácsi, a negyedikesek tanítója hetente egyszer találkozik velük online. Márti néni, a második osztályosok tanítója ugyanezt teszi. Közben pedig kapnak feladatokat a gyerekek, de az alapelv az, hogy minél messzebb a képernyőtől, s minél közelebb az élethez. Az otthoni tanulás erre jó alkalmat nyújt. Ádám a mérést – ahogy ez Mihály bácsi feladatai között volt ‒ a minap az ebéd előkészítésénél tanulta, s készített róla jegyzeteket a konyhai mérlegnél. Ebből a konyhai mérlegelésből lett aztán Ádám videosorozata, a „LÁda mesterkonyhája”.

A zenetanárok az iskola YouTube csatornájára töltik fel a videókat, amelyekkel együtt tudnak muzsikálni a gyerekek, s hetente egy online zeneórát tartanak. Ami nehezíti mindezt, a hangszerek hangolása. Nóri hegedül, Ádám citerázik. A hegedű négy húrját sem könnyű behangolni, de a citera számtalan hangkiadó szerkezetét még nehezebb. Úgyhogy a húrkészletek frissítése nem felesleges.

A néptáncos foglalkozások viszonylag egyszerűek. Szilvi néni és Bence bácsi rendszeresen küld videókat a néptánc-foglalkozásokról, így Ádám a húgával tud gyakorolni. Időnként pedig remek táncórákat tartanak a szüleiknek, valahogy úgy, ahogy a tanáraiktól tanulták. Hasonlóan működik a testnevelés is. Reni néni tornagyakorlatai, amelyeket elküld a gyerekeknek, akár az egész családnak is megfelelő mozgáslehetőséget kínálnak. A hittanfeladatok közül pedig nagyon örültek az otthoni oltár elkészítésének.

Szóval többé-kevésbé megtanulják azt, ami a tantervben elő van írva, de az otthoni helyzetre szabva működik most minden.

B. A.