Miben segíthetünk óvodás gyermekeinknek?

A jelenlegi rendkívüli időszakban szülőként jó néhány, eddig számunkra ismeretlen feladatot kell megoldanunk. Mindannyiunkban számos kérdés kavarog, sokakban a félelem és a bizonytalanság érzése feszül. Valuné Tóth Tünde pszichológust arra kértük, hogy ossza meg velünk a gondolatait.

Szeretnék önöknek segíteni abban, hogy miképpen tudják gyermekeiket megfelelően támogatni, tájékoztatni a szigorítások és az intézményi bezárások idején, ezt a sajátos krízisidőszakot a gyerekek számára a leginkább zökkenőmentessé tenni. Ők életkoruk függvényében sokféle helyzethez rugalmasan tudnak alkalmazkodni, képesek a szokatlan körülményekhez is játékosan hozzáállni. Ehhez persze az szükséges, hogy számukra a biztonságot jelentő személy jelen legyen, oltalmat és odafigyelést sugározzon feléjük.

• Nagyon fontos, hogy a környezetünkben zajló történésekről beszéljünk a gyerekekkel, de szigorúan csak az életkorukhoz mért módon. Ne terheljük őket napi statisztikai adatokkal, a félelmeinkkel és a különféle médiumok híradásaival. Egy óvodáskorú gyerek számára elég információ, ha tud a vírusok és baktériumok létezéséről, valamint a megfelelő óvintézkedésekről. Meg kell tanítanunk őt a helyes kézmosásra, a zsebkendőhasználatra, a tüsszentés és a köhögés etikettjére. Ehhez remek mesék segítenek nekünk, játékos „kísérleteken” keresztül szemléltethetjük a kórokozók jelenlétét, vicces kézmosási rituálékkal tehetjük élvezetessé a megelőzést.

• Az intézmények bezárása felborította a hétköznapok rutinját. Az otthonlét idejére alakítsunk ki közösen egy új napirendet. Ez biztonságot nyújt a gyereknek! Minden élethelyzetben fontosak az időkeretek, ez pedig most különösen igaz. Egy jól látható helyre kikerülhet a napi teendőinkről egy rendszerező táblázat. Nyilván a gyerekek életkorának megfelelően, óvodások esetében például folyamatábrákkal. (Ébredés, tisztálkodás, reggeli, szabad játék, kötött vagy együttes tevékenység, ebéd stb.) Egy ilyen, a gyermek számára is látható napirend remek lehetőséget biztosíthat arra is, hogy jutalmazzuk (nyomdafigurával, smile rajzzal, matricával) a megerősítendő magatartási válaszokat.

• A gyermek természetes kíváncsiságából adódó kérdéseire adjunk tiszta, világos, rövid válaszokat. Ne legyen tabutéma a halál kérdésköre sem, ha a gyerek erről érdeklődik. Érdemes – akár szerepjáték formájában – kideríteni, hogy mit tud, mit hallott a vírusról, és a téves vagy félreértett információkat tisztázzuk. A zárás előtt a gyerekek az óvodában és az iskolában is sokat beszélgettek a vírushelyzetről, innen-onnan számos ismerettel rendelkeznek, de ezek sok esetben riasztók, félelmetesek, zavart és szorongást okoznak. Tegyék tisztába az információkat!

• Ebben a kivételes állapotban bizonyára önöket is sok minden aggasztja és bizonytalanná teszi, és természetes módon sokat is foglalkozunk a nehézségeinkkel. Ez természetes. Mégis, tartsák szem előtt, hogy az aggályaikat, aggodalmaikat ne a gyerek előtt beszéljék meg ismerőseikkel, családtagjaikkal. A személyes mentális egészség hatalmas erőforrás. Ha úgy érzi, szüksége van segítségre, tanácsra, támogatásra, keresse a szakemberek segítségét. A pszichológusok, mentálhigiénikusok jelentős része már áttért az online tanácsadásra.

• A tartósabb otthonlétre is jó, ha felkészülnek! Higgyék el, mindenből lehet játékot varázsolni (ugrálás, tornázás, zenére mozgás, célba dobás kis területen is megoldható). Tapasztalataim szerint a gyerekeknek hiányuk van a szüleikkel töltött minőségi időből, ‒ ezt a mindannyiunk számára nehéz helyzetet tekintsék lehetőségnek a kapcsolatuk elmélyítésére. A különféle kütyük használata helyett játsszanak, kézműveskedjenek, meséljenek és beszélgessenek a gyerekekkel.

A segítő folyamatban álló családok számára természetesen a továbbiakban is elérhető vagyok, persze alkalmazkodva az új eljárásrendhez. Kereshetnek e- mailben (valutunde@gmail.com), amit igény esetén kiegészíthet egy online tanácsadás is. Gyakorlati ötleteket beszélhetünk meg, otthon is alkalmazható technikákat is szívesen megosztok önökkel. Nem tudjuk még, hogy mi várható a következő hetekben, hónapokban. Ám legyenek figyelemmel a gyerekekre! Ők lelki sérülés nélkül átvészelhetik ezt az időszakot, ha szülőként emlékeztetik magukat arra, hogy a gyerek szűk kis világában ‒ ami most egy kicsit még szűkebb lett ‒ önök jelentik a biztonságot! Kívánok ehhez sok lelkierőt és kitartást!

Valuné Tóth Tünde pszichológus
Kastély Óvoda


A témában javasolt mesék, ötletek, szakmai írások:

• Kuflik a föld alatt

• Anna, Peti és Gergő: Csináljunk semmit! https://www.scribd.com/document/255818793/Csinaljunk-semmit

• A test őrei

• Mentális egészség

https://mindsetpszichologia.hu/2020/03/13/koronavirus-szorongas-mit-tehetunk-a-mentalis-egeszsegunk

• Gyerekkel beszélgetés a vírusról https://anyupszi.blog.hu/2020/03/11/hogyan_beszelgessunk_a_gyerekekkel_koronavirusrol?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook_share&utm_campaign=blhshare

• Autista gyermekkel otthon

https://merjmaslenni.blogspot.com/2020/03/mit-kezdjunk-az-autista-gyerekunkkel.html?m=1

• A kézmosás fontosságának szemléltetése

• Gyerekmeditáció

• A bezártság okozta feszültség ellen

https://7koznapi.blog.hu/2020/03/15/gyakorlati_tippek_szuloknek_a_bezartsag_okozta_feszultseg_enyhitesere

• Napi játékötletek

http://daytodaykids.com/hu/fooldal/