Fuss, bringázz, kajakozz – de tartsd be a szabályokat, és vigyázz másokra!

Szabadidősport

A koronavírus-járvány miatt mindenféle sporttevékenység komoly korlátozások alá esik. Ezekről kormányhatározat, felhívások és helyi szabályozások is rendelkeznek. Mindezek azonban alapvetően a „Maradj otthon!” kampány ellenére sem zárják ki azt, hogy az emberek otthonukban vagy lakókörnyezetükben – esetleg attól távolabb – a szabályok megtartása mellett hódolhassanak a szabadidős sportoknak. Hiszen nehéz lenne kibírni heteket, most már sajnos egy hónapnál is hosszabb időt a négy fal között bezárva, figyelmen kívül hagyva az áprilisi tavasz hívószavát.

A sportrendezvényeket zömmel már márciusban törölték, a közös edzéseket berekesztették, a sportlétesítményeket a közönség előtt bezárták.

A Gödi Sportegyesület március 17-én közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy az egyesület szakosztályai által tartott, illetve szervezett sporteseményeket felfüggesztik, a szakosztályokban sem lehet edzéseket, mérkőzéseket tartani szervezetten az egyesület által használt szabadtéri vagy zárt területeken, semmilyen korosztályban. Ez alapvetően városunk idén 100 éves, többszáz fős klubjának versenysportját érinti.

A Magyar Közlöny március 27-én megjelent 56. számában a 71/2020. számú kormányrendelet országosan határoz a kijárási korlátozásról, melyben külön kitér a szabadidősportra is. Ennek 5. §-a így fogalmaz: „Egyéni szabadidős sporttevékenység, szabadidős célú gyalogos közlekedés külterületen, valamint a települések belterületén – lehetőség szerint a zöldterületeken – egyedül vagy ugyanazon háztartásban élőkkel közösen folytatható azzal, hogy másoktól legalább 1,5 méter távolságot kell tartani.”

Arról, hogy a gödi versenysport-szakosztályok miként vészelik át ezt az időszakot, alábbi írásainkban olvashatnak. Több helyen is megjelent interjú a háromszoros olimpiai bajnok kajakozó Kammerer Zoltánnal, aki elmondta, immár több hete tartózkodik otthonában, nincs közös edzőtáborban, Gödön erősít, fut és kajakozik. Kajakozni lehet egyedül, de a Gödön oly népszerű sárkányhajózás egyelőre szünetel. Délutánonként, kora este pedig a bringautakon, mellékutcákon megannyi szabadidősportoló fut, kerékpározik, nordic walkingol, görkorcsolyázik, vagy egyszerűen egy hosszabbat gyalogol. A Duna-parti lépcsőkön remekül lehet lábra erősíteni, az ott található kövekkel pedig felsőtestre „gyúrni”. Az otthon végezhető testmozgás kreativitásának – a lehetőségek figyelembevétele mellett – pedig nincs felső határa.

A bringázással, futással kapcsolatban (is) osztott meg hasznos tanácsokat Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. „A kijárási korlátozás alatt egyéni szabadidős sporttevékenység (szabadban, lehetőleg zöldterületen) folytatható, de tartsunk másoktól legalább másfél-két méteres távolságot! A futóknak azt javaslom, hogy tartsanak nagyobb, akár 5-10 méter távolságot, és ha utolérnek valakit, nagy ívben kerüljék ki, mert a szorosan előttünk lihegő, köhögő ember „aerosolját” permetszerűen belélegezhetjük, ami most kerülendő. Olyan ez, mint amikor az előtted haladó autós ablakot mos, és a te szélvédőd is vizes lesz.”

Ezért (is) tiltották be például a kerékpárosoknál, triatlonosoknál a közös edzést, a „bolyozást”. A kerékpáros közlekedés azonban a kezdetektől ajánlott.

Egy szó mint száz: tartsuk be a kijárást korlátozó rendeletben foglaltakat, ne csoportosuljunk; azonban fussunk, bringázzunk egyedül vagy családtagunkkal, mozogjunk bátran. Sportoljunk, de vigyázzunk egymásra!

Monspart Sarolta világbajnok tájfutó egy, a napokban megjelent interjúban úgy fogalmazott: „A világ legszebb sportstadionja a természet”. Ez pedig mindannyiunk rendelkezésére áll járvány idején is – betartva a szabályokat.

Vasvári Ferenc