Az emberi szervezet védekezőképességének erősítése a COVID-19 vírusfertőzéssel kapcsolatban

tájékoztatás

A szervezet védekezőképessége, így a fertőzésekkel szembeni ellenállóképesség alapvetően függ az immunrendszer működésétől, a szervezet általános állapotától. Vírusjárvány idején különösen fontos figyelni és mindent megtenni azért, hogy az immunrendszerünk megfelelően működjön, a szervezetünk felvértezve és erős ellenállóképességgel tudja felvenni a harcot a kórokozókkal.
Szervezete ellenálló képességének karbantartásához, erősítéséhez az alábbiakat kövesse:

Rendszeres fizikai aktivitás

A rendszeres fizikai aktivitás elengedhetetlen a szövetek megfelelő vérellátáshoz, oxigénnel és tápanyaggal való ellátásához, végeredményben növeli a szervezet ellenállóképességét. A rendszeres fizikai aktivitásnak gyulladáscsökkentő hatása van, befolyásolja a fehérvérsejtek, azon belül a vírusok elenni védelemben szerepet játszó sejtek aktivitását, fokozza számos gyulladáscsökkentő anyag termelődését.
A WHO által javasolt fizikai aktivitás mennyisége: naponta 30 perc közepes intenzitású kardio mozgás (futás, kocogás, nordic walking, kerékpározás, úszás) és hetente kétszer fél óra izomerő-növelő mozgás. Emellett fontos, hogy óránként pár percet mozogjuk – sétáljunk – és naponta tízezer lépést tegyünk meg.

Szabad levegőn tartózkodás, szellőztetés

Az emberi szervezet működését nagyban segíti a rendszeres, szabad levegőn való tartózkodás. Lehetőség szerint ez legyen zöld területen – parkban, erdőben. A szabad levegőn sétával, mozgással töltött idő mellett a tartózkodásra szolgáló épület, szoba rendszeres, napjában többszöri teljes átszellőztetése is elengedhetetlen. A szellőztetés nem csak a szervezetünket frissíti fel, de a szoba levegőjében esetlegesen összegyűlt kórokozók távozását is elősegítjük vele.

Kiegyensúlyozott táplálkozás

A szervezet, illetve az immunrendszer megfelelő működéséhez kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra van szükség, melynek alapjai: vegyes táplálkozás – fehérjék, szénhidrátok és zsírok változatos és kiegyensúlyozott fogyasztása, napi legalább 400 g zöldség és gyümölcs fogyasztása, rostdús táplálkozás.

Vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek

Kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással a szervezet vitamin- és ásványianyag-, valamint nyomelem-ellátottsága megfelelő. Fontos azonban figyelni arra, hogy ilyenkor, tavasz elején a szervezet raktárai – tekintettel a kora tavaszi korlátozott zöldség- és gyümölcsfogyasztási lehetőségekre, az alacsonyabb napos órák számára – alacsonyabb szinten állnak, egyes embereknél akár ki is merülhetnek. A raktárak kimerülését gyorsítják a krónikus betegségek, a mozgáskorlátozottság, a helytelen táplálkozás. Éppen ezért ilyenkor fontos, hogy plusz vitamin-, ásványianyag- és nyomelem-bevitelről gondoskodni kell, itt elsősorban a D-vitamin és a a C-vitamin emelendő ki első helyen.

Az alkoholfogyasztás és a dohányzás kerülése

Sokan nem gondolnak rá, de az alkoholfogyasztás és a dohányzás jelentősen rontja a szervezet ellenálló képességét, károsítja az immunrendszert. Így fertőzéses, járványos időszakban az alkohol fogyasztásának és a dohányzásnak (a passzívnak is) kerülése különösen fontos.

További segítségre van szüksége?

Amennyiben további kérdés merül fel önben, az alábbi elérhetőségeken állunk szíves rendelkezésére:
• telefonszám: (06 80) 277-455 és (06 80) 277-456
• e-mail-cím: koronavirus@bm.gov.hu
• honlap: https://koronavirus.gov.hu/
• Facebook-oldal és Messenger: https://www.facebook.com/koronavirus.gov.hu/

A dokumentumot készítette az Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkársága
2020. március 13-án