Üzemlátogatás a megalapozott és sikeres szakmaválasztásért

PIARISTA SZAKKÖZÉPISKOLA

A piarista diákok ellátogattak az AerisOrgona Kft. üzemébe is

Ha péntek, akkor üzemlátogatás! – jól tudják ezt az orientációs évfolyamra járó diákjaink. A vizitek célja, hogy a fiatalok minél több szakmát minél alaposabban megismerjenek, miközben összevetik azokat saját érdeklődésükkel, elvárásaikkal és képességeikkel.
A tűzoltó tüzet olt, a kőműves házat épít, az ács tetőt fed, az orvos gyógyít: a szakmákat illetően ezekkel a minimális ismeretekkel már egy alsó tagozatos tanuló is rendelkezik. De vajon ennél sokkal több tudása van-e egy 14-15 éves, végzős általános iskolás gyereknek, akitől egyébként tűpontosan azt várják, hogy határozottan döntsön arról, mit szeretne tanulni, majd milyen területen dolgozni az elkövetkezendő évtizedekben? A tapasztalatok alapján bizony meglehetősen hiányos „ismeretbatyuval” állnak a fiatalok az iskola és gyakran szakmaválasztás kapujában. Éppen ezért fontos, hogy minél több foglalkozással találkozzanak, azokról minél árnyaltabb képet szerezzenek, miközben folyamatosan figyelik magukat, érzéseiket, reakcióikat.
Pontosan ezért gördül ki a gyerekekkel teli busz péntekenként a gödi Piarista Szakközépiskola udvarából: orientációs diákjaink üzemlátogatásra indulnak. Ám, ahogyan az oktatást, úgy a piarista iskolában ezeket a túrákat is másképpen gondoljuk, szervezzük, bonyolítjuk. Mert itt is a fiatal az első, a diák áll a középpontban: velük együtt válogatnak a nevelők a régióban tevékenykedő cégek, vállalatok, vállalkozások között, a tanulók érdeklődésének megfelelően hívjuk együttműködésre a partnercégeket. A jól előkészített viziteken ugyanis szempont, hogy a diákok ne csak „végigszaladjanak” egy-egy gyáregységen vagy műhelyen, hanem választ kapjanak összes kérdésükre, testközeli tapasztalatot szerezzenek az egyes munkakörökről, korban hozzájuk közel álló szakemberek példáján keresztül, őket interjúvolva fogalmazzák meg kétségeiket vagy köteleződjenek el. Lássanak, ismerjenek meg életutakat, és lehetőségük legyen kipróbálni minél több tevékenységet. Majd az iskolába visszatérve, közösen tárgyalják meg a tapasztaltakat, esetleg együtt ötletelve próbálják kitalálni, hogy az imént látottakból hogyan alakulnak majd ki a jövő szakmái –, amelyekben folyamatosan képezve magukat ők is megtalálhatják a saját útjukat.
Az idei repertoár, ahogyan a gödi Piar valamennyi diákjai is: változatos, színes és sokrétű. A robotikától és az autógyártástól kezdve a lézervágáson keresztül az orgonakészítésig olyan szakmákkal és munkákkal találkozhattak és találkozhatnak a fiatalok az orientációs év során, amelyek nem csak ahhoz segítik hozzá őket, hogy megtudják: mennyit keres egy kőműves? Hogy milyen munkarendben dolgozik egy orvos? Mely nehézségekkel kell szembenézniük, és milyen felemelő pillanatok várnak rájuk, ha tűzoltóként szeretnének dolgozni? Milyen képességekre van szükségük, kell-e érteniük például az adminisztrációhoz, ha ácsként helyezkednének el? A diákjaink segítséget kapnak ahhoz is, hogy önismeretet szerezve, érzéseikre, megfigyeléseikre folyamatosan reflektálva megtalálhassák saját hivatásukat, boldogulásukat, és kellő tudással felvértezve kezdhessék meg szakmai útjukat.

I. O. É.