„Az önként vállalt áldozat ünnepe”

Interjú Klukon Edit zongoraművésszel

A Belépés családostul szervezésében harmadik éve lép fel Gödön Klukon Edit férjével, Ránki Dezsővel. Wagner László ezúttal szólókoncertre kérte fel a Liszt Ferenc-díjas művésznőt, aki tavaly a váci püspöki palotában Beer Miklós születésnapján eljátszotta Haydn A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című művét. Idén augusztus 20-án ez a darab csendült fel Gödön is.

‒ Számodra mit jelent a Megváltó utolsó hét szava?

‒ Lehetőséget. Egyedülálló lehetőséget a tanulásra. Közelséget. Haydn alkotásának köszönhetem, hogy a Golgotán történteket ne csak a messzi távolból lássam. Ő nem átélte és dramatizálta a mondatokat – ismerte és értette az evangéliumot. Szeretettel, bölcsességgel adja tudtunkra, hogy egyetlen út létezik: a szelídség, az alázat és a szeretet által kikövezett út.

‒ Mi a jelentése ma Haydn művének, és miért ezt választottad?

‒ A koncert szervezőinek felkérésére játszottam el Gödön augusztus 20-án. Nagy örömmel foglalkozom újra és újra a művel. Hálás vagyok az alkalomért, mert ilyenkor hosszabb időn keresztül napi öt-hat órát gyakorolhatom. Remélem, hogy akikkel a koncerten együtt lehettem ebben a hetven percben, szintén békességet és örömöt éreztek, egységet a világmindenséggel, és annak lehetőségét, hogy mi is lehetünk tiszták, jósággal telve.

‒ A júniusi gödi koncerten elhangzott két Liszt-művet a Zeneakadémián is eljátszottátok férjeddel, Ránki Dezsővel. Van különbség a gödi és a zeneakadémiai közönség között?

‒ Nem szívesen tennék különbséget. A gödi közönség csodálatos, minden alkalommal nyitottan és befogadóan voltak velünk a koncertjeinken. Köszönet érte.

‒ Egy 2006-os kritikában – a koncerted kapcsán, ahol szintén Haydn művét játszottad – a szerző úgy fogalmazott: „a zene nem az előadó személyét tolta előtérbe, hanem a közös meditációt szolgálta”. Mikor játszottad először ezt a darabot, és hogyan változik a művel való viszonyod az évek során?

‒ 2006-ban játszottam először. A kezdeti kételyeim, hogy szabad-e zongorán megszólaltatni, teljesen eloszlottak. Korábban bizonytalan voltam, de az eltelt idő és a koncertek megerősítettek. A hallgató is örül, amikor új vizekre evezhet, és találkozhat az ismeretlennel, esetleg saját magával. Ez persze nem könnyű.

‒ Mi történik egy művel, ha az előadóban nincs kellő alázat?
‒ Meghal.

‒ Hogyan készülsz egy szólókoncertre, és hogyan kapcsolódsz ki utána? Miként tudsz feltöltődni? Nehéz viselni a művek súlyát ‒ Via crucis, A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán?

‒ Természetesen amennyit csak lehet, dolgozom, gyakorlok. Nem szűnnek meg az otthonunkkal kapcsolatos fontos teendők, de én főzés közben is készülök. A kerti locsolás pedig igazi meditáció. A kérdésedben említett remekművek – mindkettő különleges helyet foglal el a zeneirodalomban és az emberiség szellemtörténetében egyaránt – feloldhatják a gravitáció okozta ragaszkodásainkat.

‒ Hogyan készültök közösen, hogyan tanultok együtt, ha új darabot játszotok, és hogyan gyakoroltok, ha már régóta ismertek egy művet?

‒ Természetesen mindketten külön-külön megtanuljuk őket, majd a közös próbák következnek. A régebben tanultakkal is ez történik. A legnagyobb boldogság együtt játszani.

‒ A készülés és a tanulás folyamata változik a zenész életében? Elmélyültök a zeneszerző életrajzában, olvastok a mű keletkezéséről, a korszakról? Meghallgatjátok mások interpretációit?

‒ A legfontosabb információ a kotta. Természetesen szükséges és jó ismerni a körülményeket is. Érdeklődéssel hallgatjuk mások előadásait, de inkább csak azután, ha az illető művet már megtanultuk. Kivéve, ha a zeneszerző a saját darabját interpretálja.

‒ 2020-ban Budapesten rendezik meg a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust, és az eseményre való ráhangolódás része volt a Haydn-koncerted. Mik a terveid a következő évre?

‒ Ajándék Magyarországnak, hogy megrendezheti az eucharisztikus világkonresszust. Ebben az anyagias, törtető, elérzéketlenedett, agresszivitásban őrlődő világban, a hazugságok tömegében élni kényszerülő emberiségnek csodálatos lehetősége nyílik ünnepelni. Az önként vállalt áldozat ünnepét. Elsősorban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás művei állnak majd a munkánk középpontjában, összesesen mintegy tízórányi zenei anyag eljátszására készülünk. Márciusban Haydn ciklusa a Régi Zeneakadémián hangzik el.

Wagner Sára