Blues és avantgárd

Székely Árpád művészettörténész, zenész és bluesrajongó előadásában érdekes és meglepő kapcsolatot teremt a blues és az avantgárd között.

Az avantgárd − eredeti jelentése: élcsapat − a 20. század minden évtizedében más és más „izmussal” jelentkezik: kubizmus, dadaizmus, szürrealizmus, minimalizmus stb. Ez a két világháború és a forradalmak által szétszaggatott Európa művészi reakciója az apokalipszisre. A blues, melyről esett már szó Gödön egy háromrészes program keretein belül, Amerikából indul. Egyik leglátványosabb manifesztációja a szivardoboz-gitár. Az első – fényképpel is dokumentált – szivardoboz-hegedű az amerikai polgárháború idejéből származik.
Május 25-én szivardobozgitár-bemutatót is tart Gödön Székely Árpád. A Ghánában szerzett személyes tapasztalatai, találkozása az egyhúros afrikai hangszerekkel arra inspirálták, hogy ő is elkezdjen ilyeneket készíteni. Az eredmény magáért beszél. Ismert magyar blueszenészek – többek között Pribojszki Mátyás – már felfedezték Székely Árpád fantáziadús hangszereit. A vécéülőkéből, mentőládából vagy éppen öltözőszekrény-ajtóból kialakított gitárok ékesen bizonyítják, hogy a zene mindenhol jelen van, csupán észre kell venni.
A blues és az avantgárd először a második világháború után találkozik. Az angliai képzőművészeti iskolákban menedéket találó „dühöngő” ifjúság – a későbbi rockgeneráció – keblére öleli a bluest. A blues önkifejező, improvizatív, esetenként szürrealista szövegekkel telitűzdelt társadalomkritikus műfaja lesz a háború utáni generáció szócsöve. Alexis Kornert idézve: „Ha valakinek tetszik, amit csinálok, az jó, ha nem tetszik, úgy is jó, mert én csak magamnak zenélek…” Ez a fajta individualizmus jellemzi a háború utáni korszak művészetét is, ahol az alkotók és alkotásaik nem a kommersz igényeknek igyekeznek megfelelni, hanem a társadalmi változásokat tükrözik.
A gödi előadás során kiderül, hogy a legtöbb 60-as évekbeli rockzenész képzőművészként vagy költőként is megállná a helyét. Például John Lennon, Ron Wood, John Mayall, Bob Dylan, hogy csak néhányat említsünk, de vannak olyanok is, mint Stuart Sutcliffe, a Beatles első basszusgitárosa, aki festőként fejezte be rövid életét. És akad példa a fordított sorrendre is: Klaus Voormann, aki az első Beatles-fotókat készítette Hamburgban, neves basszusgitáros lett Londonban.
A téma tehát izgalmas! Székely Árpád előadásában megelevenedik a turbulens 20. század művészete.

Gier Gabriel